Weer open: Chantal Koenders – Nagel Company

Ook de nagelstudio’s van Nederland mochten vanaf 15 maart hun werk niet meer doen en dat was even slikken. Niet alleen voor de bedrijven zelf, maar ook voor de vaste klanten, die normaliter toch wel 1 keer per 3 weken voor een onderhouds- of herstelbehandeling langskomen.
Met een vooruitziende blik en al voordat de ‘lockdown’ werd afgeroepen, waren de perspex schermen reeds besteld en bij de balie en de verschillende behandeltafels in de nagelsalon geïnstalleerd. Toen het werk na 2 lange maanden gelukkig weer hervat mocht worden, hoefde alleen nog een desinfectiezuil bij de entree geplaatst te worden.
Meer was niet nodig: zowel het gebruik van nitril handschoenen en mondkapjes tijdens de behandeling, als ook het desinfecteren van gereedschappen en werktafels na een behandeling, hoort bij de standaard werkwijze van het 6-koppige team van Nagel Company, van eigenaresse Chantal Koenders.

Planning

Via via was hun voor 11 mei al ter ore gekomen dat lockdown zou worden opgeheven. Meteen werd er begonnen met het inplannen van de vaste cliënten (en dat zijn er wel een stuk of 150) die tijdens de lockdown al een afspraak hadden staan.
Vervolgens is de planning met het hele team (7 vrouwen sterk) gecheckt, en werd er telefonisch contact opgenomen met alle vaste klanten om te vertellen dat er weer online geboekt kon worden.
Sinds afgelopen maandag 11 mei is Nagel Company alweer een week bezig; de tweede week zit ook helemaal vol. Vanaf de 3e week zijn er gelukkig ook weer gaatjes voor eventuele nieuwe klanten.

Nagel Company online

Tijdens de lockdown is er met inzet van het hele team op verschillende manieren contact gehouden met de cliënten:
– Er werden instructievideo’s voor thuis-reparaties gemaakt. Klanten waren heel blij dat ze tips kregen om hun versleten of gebroken nagels zelf te repareren of te verwijderen. Zo konden ze de corona-weken nog enigszins ongeschonden doorkomen.
– Het vragenspel ‘de Kletspot’, werd ‘omgedacht’ zodat het online kon worden gespeeld. Hiervoor kreeg elk van de 6 personeelsleden een vraag binnen het thema ‘lief & leed’ voorgelegd; het antwoord op die vraag werd gefilmd en vervolgens online aan cliënten gepresenteerd.
– De nagelsalon was dan wel gesloten, maar de bijbehorende winkel/boutique was gewoon open: op vrijdag en zaterdag kon je net als altijd terecht voor bijvoorbeeld self-tanning producten,  cadeauartikelen, sieraden en spelletjes.

Zelf doorwerken

Onderneemster Chantal zelf heeft de hele periode min of meer gewoon doorgewerkt, en de overblijvende uren nuttig gebruikt voor dingen waar ze normaliter geen tijd voor zou hebben; zo heeft ze o.a. een webinar gevolgd over beter en effectiever gebruik van social media.
Lastiger waren bepaalde vragen vanuit klanten die ze helaas niet letterlijk konden helpen vanwege de bedrijfssluiting. Goede communicatie middels diverse mailings, de online filmpjes en het vraag-en antwoordspel hebben een mooie rol gespeeld om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen.

De 7 weken sluiting waren soms lang, maar gelukkig is de zaak weer geopend, en voorzien ze graag met het hele team weer iedereen van mooie nagels!