Samen in Dalen naar de Schrijfcursus van SamenDalen!

Vorige week was de afsluiting van de 2e editie van de tweedelige schrijfcursus voor Dalenaren. De cursus werd gegeven door Annelies Ludwig-Kaan van ‘Zon in je copy’ .

Twee edities voor een gevarieerd gezelschap

De 1e editie werd gegeven voor redactieleden van SamenDalen en de 2e voor een ruimere groep belangstellenden. De deelnemers kwamen uit alle hoeken en gaten van ons dorp:

  • Seniorenvereniging
  • Duurzaam Dalen
  • Vrouwen van Nu
  • De BWB-school
  • AED-werkgroep
  • Werkgroep Zorg
  • Gymvereniging Dalen
  • Bestuur Dorpsbelangen
  • Dorpskerk
  • Speeltuinenvereniging

Een heel gevarieerd gezelschap dus. En allemaal op de een of andere manier actief voor de website SamenDalen! Annelies wist dat iedereen hard zijn best doet om mooie, duidelijke en goed leesbare artikelen te schrijven voor onze website. Daar heeft ze ook op ingespeeld. Vooral het wennen aan online teksten.

Een deelnemer legt uit: “Op school heeft niemand van ons geleerd hóe je een online tekst schrijft. Dat komt omdat een aantal van de deelnemers school hebben gevolgd voordat er ook maar computers of laptops waren. Er ging gewoon nog niets online.”

Ik (Annemiek) was daar één van. Dit stukje kun je zien als examenwerkstuk, ik hoop dat ik hierna ‘geslaagd’ ben voor de cursus?

Voor de 2e gelegenheid was er zoveel belangstelling, dat deze in 2 groepen werd gegeven. En dat bleek een succes; elke groep had zo’n 10 deelnemers.

We werden verwelkomd in een zaaltje van ‘Be Gain’ in Dalen. Daar stond de koffie/thee met koekjes voor ons klaar.

Tips en trucs

Met haar presentatie loodste Annelies ons door tips en truc’s van het schrijven.
Je begint natuurlijk met de aandacht te trekken door een mooie koptekst. Verder leerden we onze teksten toegankelijker te schrijven maar óók hoe je de lezers kunt vasthouden. Verder trek je de lezer mee in je boodschap door ze actief uit te nodigen voor verdere actie via linkjes naar ‘meer informatie’. We kennen ze allemaal, maar zoiets moet dan ook wel opvallen.

Een hele mond vol, maar het werkt! Vooral bij de snelle en ongeduldige digitale lezers via de telefoon: die willen gewoon snel weten wat er te halen valt en dan moet je niet te omslachtig of te ingewikkeld schrijven.

Wervelende presentatie

Wat de cursus zo leuk maakte was de manier waarop Annelies voor het klasje stond. Zo schreef een deelnemer “Je bent een heerlijk enthousiast mens en dat alleen al maakt het heel erg leuk en motiverend om bij een dergelijke bijeenkomst te zijn. Je hebt me ‘wakker’ gemaakt om met andere ogen naar de berichten te kijken die ik maak.”

Snel kunnen scannen

Als tamelijk nieuwe redactiemedewerker van SamenDalen loop ik ook aan tegen dingen die ik me eerder niet realiseerde. Ik heb veel geschreven, maar me eerder nooit goed verdiept in hoe anderen een online tekst lezen of eigenlijk ‘scannen’. Dat was heel leerzaam. Zo benadrukt Annelies (de cursusleider): “Online lezers zijn ultiem ongeduldig. Ze scannen de tekst totdat ze iets ‘interessants’ vinden”. 
Je moet ze gelijk ‘naar binnen trekken’.

Herkenbare voorbeelden

De voorbeelden van teksten die wij mochten verbeteren, kwamen uit de echte wereld van SamenDalen. Dat spreekt natuurlijk aan; we herkenden ze allemaal uit eigen ervaring. Zo schreef iemand “Vooral ook de voorbeelden van de website SamenDalen vond ik goed. Ik lees dit soort teksten nu met andere ogen.”. Zo kwam ik met een voorbeeld vanuit de werkgroep DuurzaamDalen waar ik lid van ben. De kop van een bijdrage was heel kleurrijk, maar vaag. De tip was “vul deze aan met waarover het verhaal gaat, nl over een warmtescan bij mij thuis”. Dit heb ik gelijk thuis aangepast.

Korte, krachtige zinnen

Teksten moeten zo geformuleerd worden dat ze de aandacht vasthouden. Een van de tips was om te lange zinnen te vermijden en vooral om onnodige werkwoorden weg te laten. De zinnen worden dan van elastiek en je raakt niet alleen het spoor bijster maar ook de aandacht kwijt. Of, zoals een van de cursisten na afloop schreef “Met het weglaten van onnodige werkwoorden ben ik meteen begonnen.”. Dat doe ik ook (in dit stukje al).

Leren en profiteren van elkaar

Wat de cursus verder zo leerzaam maakte, was dat we uitgebreid de gelegenheid kregen om onze vragen en opmerkingen uit te wisselen. Zo van “hoe doe jij dat?” Of “ik deed dat altijd zo”. Dat maakt ook dat we van elkaar kunnen leren en dat is nou net de bedoeling. We zijn Samen Dalen, immers!
We waren het erover eens: “wij hebben veel geleerd en we hopen dat de lezers verschil gaan merken in de artikelen, nieuwsberichten en interviews.”

Jullie zullen het allemaal zien … eh … lezen!

Met veel dank aan Annelies Ludwig, ons zonnetje in de tekst.